Tłusty czwartek. 🍩☕🍪



Dziś , tj. 20.02. 2020r  - obchodzimy tłusty czwartek.
Geneza tego zwyczaju  , jak wszystko w naszej tradycji , sięga czasów pogańskich.
Żegnając zimę i witajac wiosnę ludzie się obzerali.
Kiedyś jedli tlusto,  smalec , miesiwo.  Pierwsze paczki były z mąki chlebowej wypełnione boczkiem i różnorakim mięsem .
Na słodko pączki były gdzieś na przełomie  XVIII wieku i były zupełnie inne niż dziś. ..
Powiedzenie mówi, że kto nie zje  paczka czy chruscika , ten nie będzie w roku żył  w dostatku. 😂
Tak więc zróbmy sobie przerwę w odchudzaniu i zgodnie z tradycją i  za jej przyzwoleniem , przed katolickim postem możemy się obzerać bez umiaru. 😉

Smacznego ! . .

( Pączek i chruscik z kawą  w sam raz ).   😋



Ps.1.

Dekoracja bożonarodzeniowa już u mnie popakowana w pudełka , na razie nie ma kto tego znieść do piwnicy. 😃
Za 52 dni Wielkanoc , święto ruchome tak jak i tradycja tłustego czwartku.
Czyli mam czas . Bo za 52 dni będę musiała przynieść z piwnicy dekoracje na Wielkanoc. 😉
Spoko - jeszcze kalendarzowa Zima. ⛄
 Bo jakoś tak dziwnie jest , że  te święta się pokrywają ze zmiana pór roku.   😂❄👍💋☕🍩👋👌


Ps.2.
W tym roku Luty ma 29 dni , czyli mamy rok przestępny.
Rok przestępny 2020 , od środa 1 stycznia do czwartek  31 grudnia.
Jest to rok , którego długość liczy 366 dni.
Rachuba jest oparta na roku zwrotnikowym. Występuje wyłącznie w kalendarzach opartych na obiegu Ziemi dookoła Słońca , lub rachubie kombinowanej , tj. ( Księżyc i Słońce ).
No cóż  A teraz się zastanówmy dlaczego Wielkanoc jest świętem ruchomym.
Cóż wiedza z astronomii się kłania. Ponoć w starożytnym Egipcie była na bardzo wysokim poziomie tak jak i nauki przyrodnicze , inżynieryjne  a nawet medycyna w szczególności chirurgia.  Starożytność miała swoje osiągnięcia , skąd  wiedzę czerpiemy do dziś. Czasami jest zmodyfikowana dzisiejszym narzędziami w nauce ale zasady okazuje się są stałe. Religia to już inna Bajka. 😉😂👋💋


Buziaki dla Was!... 😘



Komentarze

  1. Witaj Julo.
    U mnie z pączkami bez przesady. Wczoraj zjadłem jeden, dziś też. Może jeszcze z jednego wtranżolę.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jakos dzis zjadlam dwa i pare faworkow. Mysle , ze do Niedziwli dam spokój.
    W tedy idę do krewnej właśnie pączkami i faworkami, to trochę też pijemy do kawy, czy herbaty...
    Oj tam, oj tam. Jeden chyba nie zaszkodzi. Raczej N uzależnia, chyba że. . No cóż . 😉😂🍩☕⛄❄👍

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też dzisiaj zjadłam dwa. Wczoraj jednego i wystarczy.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam , pączków MOZ i dwa zjadłam , ale do tego pudełko chrusxiku. Tak z 15 dkg. .. No cóż e, dawno nie jadłam.
      Zdaje si3 , że na dziś mam faktycznie dosyć. 😉😂😋⛄❄👋

      Usuń

Prześlij komentarz