"Air show " - Radom 2015r

W tym roku pokazy lotnicze odbywały się w dniach 22 - 23 sierpnia.  Jak wiadomo odbywają się co dwa lata . Nie byłam na wszystkich imprezach lotniczych , ale czy chce , czy nie  - to i tak obserwuję popisy pilotów w swych wspaniałych powietrznych statkach z okna mieszkania ,czy z balkonu.  ;)

Byłam na lotnisku i przyznam szczerze ,że z duszą na ramieniu.
Niestety piloci czasami zbyt szarżują i dochodzi do wypadków, a katastrofa lotnicza , poza tym ,że jest bardzo widowiskowa do przyjemności nie należy, przynajmniej dla mnie.

Tegoroczne pokazy zbiegły się z obchodami dwóch ważnych dla polskiego lotnictwa rocznic :
1.75 -rocznica bitwy o Anglię.
2. Stulecie urodzin znakomitego pilota , gen.  Stanisława Skalskiego , który był dowódcą chyba jednego z najsłynniejszych polskich dywizjonów w Anglii z czasów II w.św. - tj. dywizjonu 303.

Podobno w tym roku byli reprezentanci ok. 20 państw, w tym ; Hiszpanii, Szwajcarii , Włoch i Dani.
Niestety nie było Francuzów a szkoda, bo piloci tej nacji takie piękne kolorowe serce potrafili wyczarować na błękicie nieba i jeszcze ze strzałą Amora , dla radomianek rzecz jasna.  ;D


Szwajcarzy próbowali ich zastąpić - ale  to już nie to. ;)

Czy ktoś zna cudowną opowieść poetycką Antoine de Saint Exuperga -
"Małego Księcia" ?
(fr. le Petit Prince) - wydaną  w 1943 , niestety autor  zginął podczas lotu wywiadowczego w czasie II wojny światowej , 31 sierpnia 1944r.
W 2000 roku na dnie Morza Śródziemnego u wybrzeży Marsylii został odnaleziony wrak jego samolotu.

Może i dlatego , ponieważ tak dużo było wspaniałych pilotów , ubrałam podkoszulkę z napisem " I'm rose". :D))..  .


Wracając do samych pokazów pilotów, nie zabrakło i słynnego pilota mjr - Adriana Rojka, który wysławił się prawie pionowym startem , na pokazach w Anglii na myśliwcu  MIG-u 29.  ( spalił ok. 3 ton specjalnego lotniczego paliwa) - tak , że tego numeru już w Radomiu nie powtórzył , ale i tak z przyjemnością się patrzyło na jego podniebne wyczyny.

Nowością tych pokazów było to ,że były porozmieszczane olbrzymie ekrany, gdzie można było patrzeć na zbliżenie samolotów bez pomocy lornetki.



Leżąc na trawce lotniska , obserwowałam samoloty na tle nieba i jednocześnie na ekranie widziałam zachowanie pilota w środku.

Tj. jak wygląda i się zachowuje przy tych wszystkich dociążeniach , kiedy sprawnie kierując samolotem , wpada dajmy na to w kontrolowany korkociąg, spiralę, czy robi beczkę , czy inne figury  pojedynczo i w grupie. :D

Poniżej  wystawa , tj. samoloty stacjonujące na lotnisku w charakterze eksponatów. Zarówno te historyczne, jak i współczesne.









Wojskowe i cywilne. :)
Mig 29



F-16
Jak dobrze się przyjrzeć, to można zobaczyć na ogonie samolotu Miga 29  podobiznę  pl.gen.St.Skalskiego , oczywiście jeszcze młodego,  z czasów kiedy latał w Anglii w czasie II w.św.
Zdaje się , cała eskadra z Mińska Mazowieckiego , ma na tych ogonach podobizny słynnych polskich pilotów.
Ten drugi poniżej , to oczywiście F-16.

PS:Do tego tematu powrócę za dwa lata.
To do kolejnego podniebnego szoł. :)

Komentarze

  1. Witaj Julo.
    Lubię takie pokazy lotnicze.
    Czekam na zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  2. Będą,będą .. Trochę cierpliwość.
    ;) :)

    Jula

    OdpowiedzUsuń
  3. Zazdroszczę Ci tych pokazów. Kiedyś tam wpadniemy!!! :)

    I drobne sprostowanie - Stanisław Skalski nigdy nie był pilotem w 303 dywizjonie Kościuszkowskim, więc tym bardziej nie mógł być jego dowódcą. Natomiast był liderem innego słynnego zespołu lotniczego, zwanego "Cyrkiem Skalskiego", w Afryce północnej. Dowodził też innymi słynnymi dywizjonami, w tym brytyjskim i w końcu całym skrzydłem myśliwskim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za sprostowanie, może dlatego ,że w świadomości Anglia - to od razu dywizjon 303. ;)
      A on w 1941 latał w polskim dywizjonie 306. Potem od 1942 dywizjonie 316 i od maja tego roku był dowódcą dywizjonu 317.
      dopiero od 12 marca 1943 dowodził w Afryce w I45.Dywizjonie , Polskim Zespołem Walczącym , potocznie zwanym "Cyrkiem Skalskiego".
      potem znowu powrót do Anglii.Wojnę ostatecznie zakończył
      8 maja 1945 .Powrócił do Polski.Został skazany i dopiero w 1956 po 8 latach .Za namowa gen.Spychalskiego zdecydował sie powrócić do lotnictwa. :D
      I latał na właśnie Migach. ;)

      jula-grafomanka

      Usuń
  4. Bardzo fajne pokazy ,ale zawsze obawiam sie o bezpieczeństwo ludzi i pilotów ,bo zdarzają się wypadki na takich pokazach ::))pozdrawiam ::)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki , że zajrzałas .
    Tak, niestety , czasami piloci za bardzo ryzykuja i popełniają błędy tragiczne w skutkach.


    Jula-grafomanka

    Pa! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. hej
    Niestety nigdy nie byłem na pokazach lotniczych. \loty oglądam u nas blisko na lotnisku Bemowo w Warszawie. Lotnisko głównie sportowe i dla małych samolotów. \tu tez odbywają się imprezy motoryzacyjne, wyścigi itp.
    Pozdrowienia serdeczne z jesiennej Warszawy

    OdpowiedzUsuń
  7. No to dla zmotoryzowanego Warszawiaka,
    przyjechać na kolejny szoł , żaden problem, co?...
    Za 2 lata kolejne , myślę ,że się odbędą , więc przyjeżdżaj! :)
    Pa! :)
    jula

    OdpowiedzUsuń
  8. Tung
    Thanks for posting.
    I thing that in two year he join us in 2017 !
    Bye! :)
    jula

    OdpowiedzUsuń
  9. Pozdrawiam :)

    i zapraszam na..

    Radom Lokalne to bezpłatny serwis ogłoszeniowy i lokalny katalog Radomskich firm.
    Ogłoszenia Radom. Radom Lokalne

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz